Jak wygląda sprzedaż jabłek na odległe rynki w praktyce?

Autor: www.sadyogrody.pl 02 grudnia 2016 15:25

Jak wygląda sprzedaż jabłek na odległe rynki w praktyce? fot. shutterstock.com

Poszukiwania nowych odbiorców dla polskich jabłek trwają już od kilku lat. Dla Polaka rynkiem bliskim jest rynek europejski. Natomiast wszystko to co znajduje się poza Europą jest traktowane jako odległe rynki perspektywiczne. O tym jak wygląda sprzedaż jabłek na dalekie rynki w praktyce mówiła Anita Łukawska z wydawnictwa Plantpress, podczas 9.Konferencji Odmianowej.

Obecnie polskie jabłka są wysyłane do krajów Afryki Północnej, tj. Egipt, Libia, Maroko, Tunezja, Algieria, a także innych rejonów tego kontynentu - Angola, Demokratyczna Republika Konga, Liberia, Nigeria, nawet RPA, Togo. Wszystkim znany jest kierunek eksportu na Bliski Wschód (Arabia Saudyjska, Irak, Zjednoczone Emiraty Arabskie), a także do krajów Dalekiego Wschod – Bangladesz, Honkong, Indie, Chin, Wietnam, Singapur i inne. Zapobieganie o te kraje trwa już od kilku lat, ale czy staną się one pewnym i chłonnym rynkiem zbytu?

Jak mówiła Anita Łukawska, w interesie Polski jest podjęcie poszukiwań nowych odbiorców z uwagi na wielkość krajowej produkcji. - Jesteśmy największym producentem jabłek w Europie i musimy poszukiwać nowych odbiorców, tym bardziej, że zamkną się dla nas rynek rosyjski, który przez wiele lat był największym odbiorcom polskich jabłek. Jednakże na tych odległych rynkach również pojawiają się eksporterzy z innych krajów europejskich, którzy stanowią dla nas konkurencję – zaznaczyła.

- W obecnych czasach wiele mówi się na temat grup producenckich. Aby móc przygotować jabłka do dalekiej wysyłki, pojedynczy producenci nie byliby w stanie sprostać wielu wymaganiom. Grupy producentów aktywnie poszukują odbiorców – mogą korzystać z dotacji, które umożliwiają aktywne poszukiwanie odbiorców, poprzez chociażby uczestnictwo w targach żywności. Dzięki temu poznają potrzeby różnych rynków - potencjał innych krajów, w tym europejskich oraz ‘rodzą pomysły’ na odmienne przygotowanie towaru, wyróżniającego się na tle innych – powiedziała.

- W grupach producenckich obowiązują sadowników pewne reżimy produkcyjne, których muszą przestrzegać. Dzięki temu wyprodukowane jabłka wyróżniają się wysoką jakością potwierdzoną certyfikatami wymaganymi na wielu rynkach nie tylko europejskich, ale również tych dalekich – dodała prelegentka.

Na polskim rynku funkcjonują firmy eksportowe, które mają możliwości przygotowania jabłek do wysyłki, zgodnie z oczekiwaniami odbiorców. Firmy te często mają znacznie większe doświadczenie eksportowe niż organizacje producentów, lecz – jak zaznaczyła Anita Łukawska – obecnie zaczynają od tego samego pułapu, ponieważ zdobyte doświadczenie na Wschodzie nie ma przełożenia na rynkach afrykańskich czy azjatyckich.

- Jabłka przeznaczone do wysyłki na dalekie rynki powinny być wyprodukowane zgodnie z wytycznymi określonego odbiorcy i być jak najwyższej jakości, co można uzyskać głównie dzięki agrotechnice, czyli cięciu drzew, przerzedzaniu zawiązków, ochronie czy nawożeniu zgodne z wymogami. Wszystko to musi zapewnić osiągnięcie określonej jakości owoców, które przechowywane w nowoczesnych technologiach będą miały szanse na utrzymanie wysokiej jakości – mówiła Anita Łukawska.

W krajach arabskich są wymagane jabłka jednokolorowe o praktycznie całkowicie wybarwionej skorce, jędrne i często woskowane. W tamtejszym rejonie jabłka dwubarwne nie wzbudzają zainteresowania konsumentów, gdyż są przeważnie uważane za niedojrzałe. Jabłka na rynek arabski musza być słodkie.

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.