Grupy producenckie stawiają na współpracę w ramach konsorcjów

Autor: www.sadyogrody.pl 02 marca 2015 07:53

Grupy producenckie stawiają na współpracę w ramach konsorcjów Zdjęcie pochodzi ze strony internetowej grupy Fruit Logistics

Trzeba skończyć z polsko-polską konkurencją na rynku jabłek – twierdzą przedstawiciele grup producenckich i zapowiadają szerzą współpracę w kwestiach dystrybucji. W ostatnim czasie powstało już kilka konsorcjów grup, które razem realizują kontrakty eksportowe.

Podczas V Krajowego Forum Grup Producentów Owoców i Warzyw, które odbyło się 19 lutego br. w Warszawie, przedstawiciele grup omówili kilka ciekawych przykładów współpracy grup producenckich w Polsce.

Jedną z nich jest inicjatywa LubApple, która zrzesza sześć grup producenckich z okolicy Lublina: ZPO Stryjno-Sad, Lubsad, Józefów Sad, Witabo, FruVitaLand oraz ZPO Sadpol. Jest to firma, która skupia interesy wszystkich tych podmiotów poprzez wspólny udział w targach, negocjowanie wspólnych kontraktów oraz wspólną politykę cenową. Podmiot ma potencjał sprzedaży 100 tys. ton jabłek, podczas gdy jedna z największych grup – Stryjno-Sad – 20 tys. ton.

LubApple realizuje zlecenia z takich krajów, jak: Libia, Egipt, Wielka Brytania, Czechy, Ukraina, Rosja, Szwecja, Niemcy, Ukraina, Kazachstan, Holandia, Hiszpania, Arabia Saudyjska, Emiraty Arabskie, Algieria, Francja, Włochy, Izrael. W swojej ofercie ma nie tylko jabłka, ale także maliny, wiśnie, truskawki, gruszki, śliwki oraz porzeczki.

- Trzeba się konsolidować, ponieważ coraz trudniej pracuje się samemu. Ponadto chcemy ograniczyć konkurowanie ceną na rynku jabłek. Dzięki zrzeszeniu się staliśmy się jedną z najwięszych firm w branży sadowniczej w Europie - powiedział Zbigniew Hołyk, prezes grupy Stryjno-Sad.

Kolejną inicjatywą zrzeszającą grupy jest Appolonia z okolic Grójca. Ma to być nie tylko potężna firma handlowa, ale także marka polskich jabłek, którą chcą wykreować takie grupy, jak: Sadeks, Polsad, Twój Owoc, Applex oraz La Sad. Konsorcjum Appolonia – oprócz grup-założycieli – zrzesza 19 podmiotów z czterech województw. Ma być także platformą wymiany informacji jej członków oraz wzajemnej pomocy prawnej i administracyjnej. Jej członkowie zapewniają, że chcą wspólnie realizować nie tylko sprzedaż owoców, ale także zakupy – np. opakowań.

- Stawiamy na koncentrację podaży. Możemy zaoferować ogromną ilość owoców o podobnej jakości, więc jesteśmy w stanie "obsłużyć" nie tylko zamówienia eksportowe, ale także wiele polskich i zagranicznych sieci handlowych – mówił Michał Lachowicz, prezes grupy La Sad.

Inne grupy z okolic Grójca i Chynowa już dawno zawiązały spółkę Fruit Union, której celem jest nawiązanie kontaktów i sprzedaż polskich owoców na rynki: azjatyckie, amerykańskie, bliskowschodnie. Kilka lat temu spółka rozpoczęła także budowę laboratorium UO-Technologia, które od ubiegłego roku już działa w Słomczynie k. Grójca i sprawdza eksportowane owoce.

Czytaj więcej: Świeże owoce i warzywa to nie gwoździe!

Także grupa Roja na czele z Romanem Jagielińskim stworzyła konsorcjum 18 grup producenckich, które rozważa budowę fabryki suszu z jabłek i soków NFC.

Czytaj więcej: Roman Jagieliński: Myślę o wejściu w segment przetwórstwa jabłek

Zdaniem Mirosława Maliszewskiego, prezesa Związku Sadowników RP, trzeba ograniczyć konkurencję cenową na rynku jabłek, ponieważ odbija się to na wizerunku polskich owoców na świecie. – Niektóre grupy prześcigają się w coraz niższych ofertach cenowych, a podmioty, który negocjują niską cenę jabłek, aby "wygryźć" rywala z danego rynku, oferują zazwyczaj jakość tych owoców adekwatną do tych cen. A gorsze jabłka od tylko jednego oferenta mogą powodować złą opinię o jakości całej polskiej produkcji – tłumaczy ekspert.

Jak podkreśla, konsolidacja grup producenckich wydaje się niezbędna, jeśli chcemy podbijać zagraniczne rynki. Np. w Chinach (trwają prace i rozmowy nad otwarciem tego rynku dla polskich jabłek), pojedynczy kontakt opiewa na 50 tys. ton. - Żadna polska firma czy grupa nie byłaby w stanie zrealizować go samodzielnie, więc współpraca pomiędzy nimi wydaje się niezbędna – dodaje Maliszewski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.