Europoseł PiS pyta KE o błędne oznaczanie owoców i warzyw w sieci Biedronka

Autor: www.sadyogrody.pl / PAP / TVP Info 13 lutego 2020 11:30

Europoseł PiS pyta KE o błędne oznaczanie owoców i warzyw w sieci Biedronka Europoseł pyta KE o nieuczciwe praktyki handlowe Biedronki; fot. materiały redakcji

Kosma Złotowski, europoseł PiS, skierował do Komisji Europejskiej interpelację w sprawie - jego zdaniem - nieuczciwych praktyk handlowych stosowanych w sklepach sieci Biedronka. Chodzi o sprawę błędnego oznaczania kraju pochodzenia sprzedawanych tam warzyw i owoców.

Sieć Biedronka została oskarżona o błędne oznaczanie kraju pochodzenia warzyw i owoców jako polskie, chociaż faktycznie były one sprowadzane z zagranicy. Kierownictwo sieci odpowiadając na zarzuty tłumaczy się pomyłkami w druku. Zdaniem europosła PiS skala tych przypadków budzi podejrzenia, że może być to celowe działanie i forma nieuczciwej praktyki handlowej.

Wprowadzanie w błąd co do kraju pochodzenia produktu lub błędne oznaczenie

"Z uwagi na prowadzoną przez sieć kampanię promocyjną pod hasłem 'Jedz co polskie' wprowadzanie klientów w błąd w zakresie kraju pochodzenia produktu stanowi rażące nadużycie zaufania konsumentów" - zaznaczono w komunikacie PiS.

Złotowski poprosił Komisję Europejską o ustosunkowanie się do praktyk sieci. Jego zdaniem jej działania łamią prawa konsumentów, którzy zgodnie z dyrektywą w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych powinni być chronieni przed wprowadzaniem w błąd przez przedsiębiorców.

"Czy zdaniem KE istniejąca ochrona konsumentów w UE przed nieuczciwymi praktykami sieci handlowych, takimi jak wprowadzanie w błąd co do kraju pochodzenia produktu lub błędne oznaczenie jego ceny w sklepie, jest wystarczająca" - pyta KE europoseł Prawa i Sprawiedliwości.

Złotowski zwrócił uwagę, że opisany proceder działa na szkodę również polskich rolników, a więc jest przykładem nieuczciwych praktyk handlowych w łańcuchu dostaw między przedsiębiorcami. "Czy KE uważa, że błędne oznaczanie kraju pochodzenia warzyw i owoców przez sieć handlową wpisuje się w definicję nieuczciwych praktyk handlowych w relacjach między przedsiębiorcami w łańcuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych zdefiniowanych w Dyrektywie 2019/633" - czytamy w interpelacji bydgoskiego europosła PiS.

Agropatrole samozwańczo kontrolują polskie sklepy

Zgodność kraju pochodzenia z etykietą towaru bada od dawna w sklepach Agrounia. Przypadki naruszeń jej członkowie zgłaszają do odpowiednich służb. Dziennie do organizacji dociera nawet 120 zgłoszeń w sprawie błędnego oznakowania produktów.

– Na opakowaniach drobnym drukiem umieszczona jest informacja o jego kraju pochodzenia, a na półce sklepowej pojawia się komunikat, że to produkt krajowy – mówi w rozmowie z TVP Info Michał Kołodziejczak z Agrounii. Powiedział, że nie zgadzają się one z rzeczywistą etykietą danego produktu.

Agropatrole odwiedzają sklepy w całej Polsce i sprawdzają przestrzeganie przepisów o znakowaniu żywności. Swoje działania filmują i zamieszczają w mediach społecznościowych. Agrounia planuje także składanie pozwów przeciwko sieciom handlowym, w których dochodzi do nieprawidłowości.

Problem dotyczy nawet 10 proc. owoców i warzyw dostępnych w dużych sieciach spożywczych. – Mówią o tym całościowe dane za miniony rok – informuje Małgorzata Cieloch, rzeczniczka Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta.

Sieci odpierają zarzuty

Sieci handlowe szeroko podkreślają, że współpracują z polskimi dostawcami i zwiększają asortyment rodzimych produktów w ofercie. Dlatego też odpierają zarzuty Agrounii. Także jeden z ostatnich przypadków, gdzie aktywiści informowali i sprzedaży holenderskiej marchwi z polskim oznaczeniem. 

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.