Embargo a sprzedaż truskawek w 2015 r. Plantatorzy szukają nowych rynków

Autor: PM, www.sadyogrody.pl 29 stycznia 2015 08:10

Embargo a sprzedaż truskawek w 2015 r. Plantatorzy szukają nowych rynków fot. shutterstock.com

- Uprawa truskawek w Polsce podzielona jest na dwie grupy. Jedni uprawiają truskawki do przetwórstwa i są zdani na zmieniające się co roku ceny dyktowane przez duże zakłady. Z drugiej strony rozwija się produkcja truskawki deserowej, która przynosi większą stabilność dochodów. Jednak embargo może przeszkodzić w rozwoju tych upraw - mówi Janusz Andziak, prezes Stowarzyszeenia Plantatorów Truskawki (SPT) z Jasieńca k. Grójca.

W tej chwili Polska jest drugim/trzecim producentem truskawek (ogółem) w Europie. - Moim zdaniem, w najbliższych latach będziemy silnym europejskim wiceliderem w uprawie truskawki deserowej. Przemysł będzie "oddzielną półką" – zarówno cenową, jak i jakościową – dodaje Andziak.

Do roku 1989 w Polsce produkowało się jedynie truskawki do przetwórstwa. Po przemianach część plantatorów przestawiło się na produkcję truskawek deserowych i ta liczba wciąż rośnie.  - To właśnie ci plantatorzy osiągają zyski ze swoich upraw – potwierdza Janusz Andziak.

Jak tłumaczy, przy zapowiadanym wzroście produkcji, polscy plantatorzy mogą mieć problemy z jej zagospodarowaniem w najbliższym sezonie. W tym roku takich problemów jeszcze nie było, ponieważ główny plon truskawki został sprzedany do Rosji – przed nałożeniem embarga w sierpniu. Kłopoty odczuli plantatorzy odmian powtarzających, którzy musieli zagospodarować zbiory sierpniowo-wrześniowe.

- Te właśnie innowacje, czyli uprawy w tunelach, przyspieszone czy opóźnione lub powtarzające stają się coraz bardziej popularne w Polsce - mówi prezes Stowarzyszenia Plantatorów Truskawki.

- Aby osiągnąć sukces w produkcji i sprzedaży truskawek deserowych musimy zdobywać nowe rynki zbytu. Inaczej się "udusimy" - przyznaje.

Jednak nie jest łatwo przestawić produkcję do wymagań innych rynków. W różnych krajach obowiązują inne wymagania co do koloru czy wielkości owoców.

Dlaczego ograniczyliśmy się głównie do rynku rosyjskiego? - Po pierwsze, był to sprawdzony płatnik, który nigdy nie zwlekał z tą zapłatą (często odbiorcy płacili gotówką od razu przy odbiorze towaru, a na płatności z Zachodu trzeba było czekać tygodniami). Ponadto Rosja oferowała wyższe ceny niż kontrahenci z Europy Zachodniej czy polscy odbiorcy – tłumaczy Janusz Andziak.

W 2015 roku ciężko będzie znaleźć odbiorców truskawek, którzy zastąpią nam rynek rosyjski. - Będziemy próbować zacieśniać współpracę z odbiorcami na Litwie, Łotwie czy w Estonii, ale wszyscy będą chcieli tam eksportować, czyli będziemy zapewne konkurować ceną. Dodatkowo - odmiany o ciemnej skórce , czyli popularna "Marmolada" akceptowalna jest także przez konsumentów w Finlandii, Szwecji oraz Norwegii, a także w Europie Środkowo-Wschodniej (Czechy, Węgry, Bułgaria, Rumunia) – przyznaje prezes SPT.

Jego zdaniem, Maroko i Hiszpania nie stanowią konkurencji dla polskich plantatorów truskawek, ponieważ kończą się tam zbiory w momencie, zanim w Polsce startują. – Nasze truskawki z powodzeniem mogłyby więc być sprzedawane w Europie Południowej – po zakończeniu tamtejszego sezonu. Podejmowane były nawet takie próby, ale tamtejsi odbiory nie preferują truskawek, które uprawiamy w Polsce, ze względu na zbyt duże owoce i ciemniejszy kolor – dodaje Janusz Andziak.

Jak przyznaje, dużą konkurencją dla polskich plantatorów truskawek stanowi Holandia, Belgia i Niemcy. - Trudno nam zaistnieć więc na tych rynkach i konkurować z rodzimą produkcją. Zwłaszcza, że tamtejsi producenci bronią się ze względu na to, że polska truskawka jest nawet kilka razy tańsza – mówi Andziak.

- W Polsce obserwuję najniższe ceny owoców w całej Unii Europejskiej – przyznaje.

Łączna powierzchnia uprawy truskawek w Polsce w 2014 r. wyniosła 53,6 tys. ha. Zbiory truskawek oszacowano na ponad 200 tys. ton, czyli o 4 proc. więcej niż w 2013 roku i o blisko 9 proc. więcej od średnich zbiorów 2006 - 2010.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.