Ekspert o rynku Chin: Europejscy eksporterzy owoców nadal mają wiele niewykorzystanych możliwości

Autor: Sylwia Sałyga, www.sadyogrody.pl 26 marca 2019 11:12

Ekspert o rynku Chin: Europejscy eksporterzy owoców nadal mają wiele niewykorzystanych możliwości fot. shutterstock

W trakcie seminarium Europejskiego Stowarzyszenia FruitVegetablesEUROPE (EUCOFEL) na temat przyszłości europejskiego sektora owoców i warzyw, które odbyło się w Warszawie, poruszono kwestie możliwości eksportowych do Chin dla unijnych producentów owoców i warzyw. O sposobach na zdobycie i rozwój na chińskim rynku dla europejskich eksporterów opowiedział Pablo Recio Gracia, ekspert w zakresie eksportu żywności, procesów dystrybucji i barier handlowych w Chinach.

Chiny jako rynek owoców

- O ryku chińskim bardzo wiele się słyszy i równie wiele się mówi, ale nie zawsze udaje się rozwinąć eksport produktów w tym kierunku. Natomiast szanse i możliwości tam są. Przede wszystkim dlatego, że na rynku chińskim podaż owoców rośnie. A wzrost ten jest szybki i dynamiczny, w dodatku, póki co, nie jest on nasycony. W Chinach kupuje się różne owoce, zainteresowanie różnorodnością odmian jest ogromne, ale ze strony konsumentów najbardziej oczekiwana jest wysoka jakość owoców. W dodatku na tym rynku są pieniądze, aby za tę lepszą jakość zapłacić, co jest szansą dla eksporterów owoców z Europy, gdyż jakość ich produktów, jak wiadomo, jest bardzo wysoka - mówił Pablo Recio w trakcie swojego wystąpienia.

- Co prawda produkcja krajowa owoców w Chinach jest duża, ale ludności jest tam także bardzo dużo, dlatego eksport produktów z zagranicy jest konieczny i nadal stanowi ogromną część rynku. Jednak - aby eksportować do Chin potrzebna jest umowa na poziomie państwowym, pomiędzy danym krajem, a Chinami. Brak takiej umowy mógł być do tej pory czymś, co powstrzymywało handlowców. Obecnie umów handlowych z Chinami ciągle przybywa, na przykład w Hiszpanii takie umowy już są i dotyczą różnych odmian owoców takich jak winogrona, brzoskwinie czy śliwki. Belgia posiada umowy na eksport gruszek, a Polska - jabłek, jednak niestety udział europejskich owoców w Chinach nadal jest niewielki - przyznał.

- Jeśli chodzi o jabłka to ich szansa w Chinach jest duża. Wiemy, że została podjęta kampania promocyjna jabłek, jednak oczekiwania nie zostały do końca spełnione. Jak tą sytuacje można zmienić? Na pewno obecnie rynek jest bardziej rozwinięty w Chinach niż był 3 lata temu, dużo się zmieniło w gospodarce Chin. Z drugiej strony obecnie możemy naszą komunikację lepiej dostosować do tamtejszego rynku. To co jest niezwykle istotne to własnie odpowiednia komunikacja. Jako eksporterzy musimy zaobserwować w jaki sposób promuje się produkty w Chinach, w jaki sposób się je pokazuje, reklamuje i sprzedaje. Naszym zadaniem powinna być poprawa sposobu komunikacji, dlatego, że bardzo często komunikujemy się z Chinami w taki sposób, w jaki komunikujemy się z innymi krajami europejskimi. W przypadku Chin to nie działa, budowania więzi i relacji z chińskimi odbiorcami musi wyglądać inaczej - argumentował Recio.

Jakie są wymagania chińskiego konsumenta

- Jak wiemy populacja Chin jest ogromna, spożycie owoców jest równie wysokie, jednak aby eksportować z sukcesem musimy nauczyć się czegoś więcej o tamtejszym konsumencie. Przede wszystkim chiński konsument jest bardzo przyzwyczajony do zmian, ponieważ cały ten kraj i gospodarka bardzo szybko się zmienia. Jeżeli potencjalny europejski eksporter dziś podejmuje decyzję o handlu do Chin na podstawie danych sprzed 3 lat to, niestety, ale one są obecnie kompletnie nieaktualne - podkreślał ekspert.

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

KALENDARIUM

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.