Ekspert: Gdyby nie wzrost sprzedaży z Polski, unijny eksport jabłek ostro by zmalał

Autor: Aneta Gwara-Tarczyńska/www.sadyogrody.pl 07 kwietnia 2017 08:05

Ekspert: Gdyby nie wzrost sprzedaży z Polski, unijny eksport jabłek ostro by zmalał fot. shutterstock

Z danych Eurostat wynika, że unijny eksport jabłek w pierwszych siedmiu miesiącach sezonu 2016/17 (lipiec 2016 r. – styczeń 2017 r.) był niższy tylko o 1 proc. r/r i wyniósł 733 tys. t. Po notowanej stagnacji w pierwszej części sezonu, na przełomie roku dynamika eksportu wzrosła – w grudniu 2016 r. i styczniu 2017 r. łączna sprzedaż jabłek poza Unię była o 10 proc. wyższa r/r - mówi serwisowi www.sadyogrody.pl Mariusz Dziwulski, ekspert ds. analiz rynku rolno-spożywczego banku PKO BP.

Warto podkreślić, że gdyby nie wzrost sprzedaży z Polski, unijny eksport zmalałby w jeszcze większym stopniu (-28 proc.). - Dane statystyki unijnej wskazują, że Polska od lipca 2016 r. od stycznia 2017 r. wyeksportowała do krajów trzecich 280 tys. t jabłek tj. o 147 proc. więcej niż przed rokiem - podkreśla. 

- W tym eksport na Białoruś wzrósł blisko 3-krotnie do 192 tys. t. Jednocześnie w analogicznym okresie sprzedaż jabłek poza Unię znacząco zmniejszyły Włochy (-10 proc.) i Francja (-30 proc.). W przypadku Francji był to rezultat słabszych zbiorów w 2016 r., w przypadku Włoch przekierowanie eksportu na rynek wewnętrzny z powodu zwiększonego zapotrzebowania w UE-28 (niższa produkcja w wielu krajach unijnych) - tłumaczy ekspert. 

Spowolnienie w sprzedaży jabłek na początku roku, które sugerują zmiany zapasów WAPA, nie miało odzwierciedlenia w danych dotyczących eksportu z naszego kraju. Wg Eurostat w styczniu br. Polska zwiększyła sprzedaż na rynki nieunijne blisko dwukrotnie do ok. 97 tys. t.

- Co więcej, od grudnia 2016 r. w oficjalnych statystykach notuje się również sprzedaż jabłek z Polski do Chin. Wynika z nich, że w okresie grudzień 2016 r. - styczeń 2017 r. łącznie do „Państwa Środka” wysłaliśmy blisko 680 t. jabłek. Nie są to znaczne ilości w skali całego rynku, niemniej dla producentów którzy eksportują do Chin może być to ważny kierunek, pomagający wzmocnić marże - podsumował Mariusz Dziwulski.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.