Ekspert: Gdyby nie wzrost sprzedaży z Polski, unijny eksport jabłek ostro by zmalał

Autor: Aneta Gwara-Tarczyńska/www.sadyogrody.pl 07 kwietnia 2017 08:05

Ekspert: Gdyby nie wzrost sprzedaży z Polski, unijny eksport jabłek ostro by zmalał fot. shutterstock

Z danych Eurostat wynika, że unijny eksport jabłek w pierwszych siedmiu miesiącach sezonu 2016/17 (lipiec 2016 r. – styczeń 2017 r.) był niższy tylko o 1 proc. r/r i wyniósł 733 tys. t. Po notowanej stagnacji w pierwszej części sezonu, na przełomie roku dynamika eksportu wzrosła – w grudniu 2016 r. i styczniu 2017 r. łączna sprzedaż jabłek poza Unię była o 10 proc. wyższa r/r - mówi serwisowi www.sadyogrody.pl Mariusz Dziwulski, ekspert ds. analiz rynku rolno-spożywczego banku PKO BP.

Warto podkreślić, że gdyby nie wzrost sprzedaży z Polski, unijny eksport zmalałby w jeszcze większym stopniu (-28 proc.). - Dane statystyki unijnej wskazują, że Polska od lipca 2016 r. od stycznia 2017 r. wyeksportowała do krajów trzecich 280 tys. t jabłek tj. o 147 proc. więcej niż przed rokiem - podkreśla. 

- W tym eksport na Białoruś wzrósł blisko 3-krotnie do 192 tys. t. Jednocześnie w analogicznym okresie sprzedaż jabłek poza Unię znacząco zmniejszyły Włochy (-10 proc.) i Francja (-30 proc.). W przypadku Francji był to rezultat słabszych zbiorów w 2016 r., w przypadku Włoch przekierowanie eksportu na rynek wewnętrzny z powodu zwiększonego zapotrzebowania w UE-28 (niższa produkcja w wielu krajach unijnych) - tłumaczy ekspert. 

Spowolnienie w sprzedaży jabłek na początku roku, które sugerują zmiany zapasów WAPA, nie miało odzwierciedlenia w danych dotyczących eksportu z naszego kraju. Wg Eurostat w styczniu br. Polska zwiększyła sprzedaż na rynki nieunijne blisko dwukrotnie do ok. 97 tys. t.

- Co więcej, od grudnia 2016 r. w oficjalnych statystykach notuje się również sprzedaż jabłek z Polski do Chin. Wynika z nich, że w okresie grudzień 2016 r. - styczeń 2017 r. łącznie do „Państwa Środka” wysłaliśmy blisko 680 t. jabłek. Nie są to znaczne ilości w skali całego rynku, niemniej dla producentów którzy eksportują do Chin może być to ważny kierunek, pomagający wzmocnić marże - podsumował Mariusz Dziwulski.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI