Dyrektor IO: Nie możemy zmarnować nowych rynków zbytu

Autor: Krystyna Zagórska/www.sadyogrody.pl 10 grudnia 2015 08:40

Dyrektor IO: Nie możemy zmarnować nowych rynków zbytu Od lewej Marek Łuczak, prezes Syngenta Polska, Michał Lachowicz prezes Konsorcjum Appolonia i szef grupy La-sad, prof. dr hab. Małgorzata Korbn, dyrektor Instytutu Ogrodnictwa, dr Paweł Bielicki/ fot. sadyogrody.pl

- Rynek rosyjski, bez względu na nasze wzajemne sympatie, czy animozje, w pewien sposób niestety uszkodziliśmy. Jakość eksportowanych owoców nie zawsze była taka, jaka powinna być. Nie możemy zmarnować nowych rynków idąc na łatwiznę – mówiła prof. dr hab. Małgorzata Korbin, Dyrektor Instytutu Ogrodnictwa w Skierniewicach, podczas debaty „Wymagania nowych rynków dotyczące odmian jabłek i ich jakości”, prowadzonej w trakcie 8. Konferencji Odmianowej.

- Produkujemy bardzo duże ilości owoców, lecz nie zawsze pracujemy nad jakością. Jeżeli będziemy przekazywać produkty właściwej jakości zarówno rynkom wschodnim, jak i tym dalekim to mamy szansę na nich zaistnieć. Musimy się dostosować do gustów i potrzeb nowych odbiorców. Instytut Ogrodnictwa poprzez współprace z administracją rządową, czyli Ministerstwem Rolnictwa i Państwową Inspekcją Ochrony Roślin i Nasiennictwa sprawuje kontrolę nad produktami rolno-spożywczymi, aby mieć pewność co wchodzi na dany rynek – powiedziała prof. Korbin.

Podczas debaty dr Paweł Bielicki z Instytutu Ogrodnictwa w Skierniewicach zaznaczył, że obecnie większość polskich szkółek produkuje te odmiany jabłoni, których owoce mają szansę eksportu na dalekie rynki. - Jeżeli chodzi o odmiany o czerwonym wybarwieniu myślę, że nie będzie problemu w najbliższej przyszłości. W fazie końcowej są również czerwone sporty 'Ligola', które niedługo wejdą do produkcji szkółkarskiej – dodał ekspert.

Według Michała Lachowicza, prezesa konsorcjum Appolonia i szefa grupy La-Sad, dużym problemem jest organizacja rynku i polsko-polska konkurencja. - Na dzień dzisiejszy polski 'Idared' może osiągać wysokie ceny i kosztować 2,00 zł/kg. Jeżeli wszyscy umówimy się, że nie będziemy sprzedawali jabłek poniżej 2,00 zł/kg. W Polsce póki nie przestaniemy ze sobą konkurować to nie mamy szans na dobre, stabilne ceny owoców – mówił.

- Nasz czas produkcji sadowniczej jest teraz. Naciskamy na Francję, Włochy czy Niemcy produkując jabłko podobne jakościowo, lecz tańsze. Dużo zależy od jakości i taktyki produkcji. Inspektorzy z Wietnamu bardzo wysoko oceniali system integrowanej produkcji. Na podstawie takiego sposobu produkcji są gotowi natychmiast przyjąć nasze owoce na rynek wietnamski. W Polsce potrzebne jest stworzenie wspólnej marki dla polskiego jabłka – dodał prezes Appolonii.

Zdaniem Marka Łuczaka, prezesa firmy Syngenta Polska, w eksporcie i na rynku krajowym zawsze będziemy oferować zarówno towar bardzo dobrej jakości, jak również towar przeciętny. - W dalszym ciągu trudno jest w sposób regularny dostać w naszym kraju owoce powtarzalnych odmian, tej samej jakości, co prowadzi do zniechęcenia konsumenta. W zachowaniu jakości istotna jest kwestia doboru odpowiedniego programu ochrony roślin, w oparciu o odpowiednie środki i substancje stosowane we właściwych terminach – mówił Łuczak. Dodał, że trzymanie się takiego programu prowadzi do zachowania dobrej jakość produktów, przy niskim poziomie pozostałości.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.