Dyrektor ARR: Promocja eksportu decyduje o zaistnieniu na rynku

Autor: Krystyna Zagórska/www.sadyogrody.pl 07 grudnia 2015 10:34

Dyrektor ARR: Promocja eksportu decyduje o zaistnieniu na rynku Marzena Trajer, Dyrektor Biura Analiz i Programowania Agencji Rynku Rolnego/ fot. PTWP

- W działalności eksportowej szczególne znaczenie decydujące o zaistnieniu na danym rynku zarówno unijnym, jak i światowym ma dostęp do informacji i prowadzenia działań promocyjnych. W związku z koniecznością dywersyfikacji naszych rynków zbytu i poszukiwania nowych odbiorców są to obecnie bardzo ważne działania - mówiła Marzena Trajer, Dyrektor Biura Analiz i Programowania Agencji Rynku Rolnego, podczas debaty „Rynek owoców i Warzyw” na konferencji „Sady i Ogrody na Narodowym”.

- Wiadomo, że spowodowane jest to rosnącą konkurencją, a jeszcze w obecnym czasie również rosyjskim embargiem na eksport naszych produktów. Wraz z liberalizacją handlu zagranicznego produktami rolno-spożywczymi przy rosnącej konkurencji, działania promocyjne nabierają coraz większej wagi i stają się coraz bardziej pilne – powiedziała Marzena Trajer.

Dodała, że w przypadku działalności eksportowej koszty zdobywania informacji o rynkach i promocji z pewnością przekraczają możliwości pojedynczych firm, szczególnie tych małych i średnich. - Firmy te również stanowią bardzo duży odsetek w strukturze podmiotowej przetwórstwa rolno-spożywczego. Dlatego konieczne jest wspieranie tego obszaru zarówno środkami budżetowymi, które pochodzą z budżetu UE, a także z krajowego – zaznaczyła prelegentka.

- Jeżeli chodzi o wspieranie promocji to ten kierunek wpisuje się w nową politykę na lata 2014-2020. W polityce tej założono wzrost nakładów na promocje, przyjęto również nową strategię. Od akcesji Polski do Unii Europejskiej, Agencja Rynku Rolnego wspiera producentów żywności, poprzez współfinansowanie branżowych kampanii promocyjnych na unijnym rynku w ramach mechanizmu „Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych” wybranych produktów rolnych. Od maja 2014 na realizację 9 kampanii promocyjno-informacyjnych, które dotyczyły rynku owoców, warzyw oraz sosów KE przeznaczyła blisko 29 mln euro – poinformowała Trajer.

- W 2014 roku na rynku Chin oraz Zjednoczonych Emiratów Arabskich rozpoczęła się 3-letnia kampania „Europejskie jabłka dwukolorowe”, czy akcja „Jabłka każdego dnia”, która rozpoczęła się w 2012 roku i była skierowana na rynek Rosji i Ukrainy. Z kolei kampania „5 porcji owoców, warzyw i soku” promuje świeże oraz przetworzone owoce i warzywa w Polsce i Rumunii, to kontynuacja kampanii „5 razy dziennie warzywa i owoce” – mówiła.

Dodała, że Agencja Rynku Rolnego w 2016 roku zawarła umowy na organizację kolejnych kampanii dotyczących rynku owoców i warzyw. – „Niezwykłe właściwości zwykłych owoców” ta akcja będzie dotyczyła promocji owoców jagodowych, czyli truskawek, malin, porzeczek i borówek. Kierowana jest na rynek Szwecji, Finlandii, Austrii, Czech i Polski, a przeznaczony budżet to 4 mln euro – oznajmiła przedstawicielka Agencji Rynku Rolnego.

- Kolejną kampanią skierowaną na rynek Litwy, Czech, Słowacji, Rumunii i Polski z budżetem 5 mln euro to akcja o nazwie „Soki i musy, witaminy w wygodnej formie”. Natomiast „EkoEuropa - jakość i tradycja” realizowana będzie na rynku krajów trzecich, czyli Japonia, Singapur, Stany Zjednoczone Ameryki Północnej. Dotyczy ona produktów rolnictwa ekologicznego, tj. owoce, warzywa, przetwory owocowo-warzywne, budżet to 1, 7 mln euro – dodała.

- Następna kampania to „Smaki Europy - jakość i tradycja”, ta akcja informacyjno-promocyjna skierowana na rynek Algierii, Białorusi i. W październiku 2015 roku KE zaakceptowała kolejna kampanię „Pomidory dobre z natury”, która jest skierowana na rynek Niemiec i Polski z budżetem 3 mln euro – poinformowała Marzena Trajer.

Dodała, że Komisja Europejska zwiększyła budżet na działania promocyjno-informacyjne ze 111 mln euro w 2016, tak aby w roku 2019 osiągnąć poziom 200 mln euro dla całej Unii. - Od 2015 roku również zgodnie z nowelizacja ustawy o Agencji Rynku Rolnego będą prowadzone działania finansowane z budżetu krajowego na rzecz wspierania rozwoju współpracy handlowej sektora rolno-spożywczego. To oczywiście jest w ścisłej współpracy z wydziałami promocji handlu i inwestycji Ambasad oraz Konsulatów Generalnych Rzeczypospolitej Polskiej – podsumowała.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

KALENDARIUM