Co napędza sprzedaż jabłek? Embargo i niska cena tych owoców

Autor: www.sadyogrody.pl 05 maja 2016 14:12

Co napędza sprzedaż jabłek? Embargo i niska cena tych owoców fot. shutterstock

Konsumpcja jabłek w ostatnim 10-leciu wyraźnie się zmniejszała. Średnioroczne spożycie spadło w latach 2004–2014 o 33 proc. do poziomu 14,04 kg/os. Przyczyną był wzrost popularności owoców importowanych (bananów, cytrusów) - informuje w raporcie "Zmiany preferencji Polaków w zakresie konsumpcji żywności" BGŻ BNP Paribas.

Spadek konsumpcji w ostatnich 4 latach jednak wyhamował, co potwierdzają dane GUS, a wg GfK PGD zakupy jabłek w latach 2011–2014 nawet rosły w tempie 2,1 proc. rocznie. Badania ankietowe przeprowadzone na grupie 1000 respondentów dotyczące zmian w konsumpcji jabłek potwierdzają to zjawisko. 11 proc. respondentów, którzy wykazywali na spożycie tych owoców, stwierdziło, że zwiększyło ich konsumpcję w ostatnich 3 latach, podczas gdy 6 proc. wskazało na jej zmniejszenie.

W 2014 r. czynnikiem, który napędzał wzrost spożycia jabłek, była dosyć intensywna kampania promocyjna, związana z wprowadzeniem rosyjskiego embargo. Dodatkowym czynnikiem, który zachęcał do zakupów, były bardzo niskie ceny tych owoców. Według danych GUS cena detaliczna jabłek była o 11 proc. niższa niż przed rokiem. 

W 2012 r., ze względu na wzrost cen owoców południowych (+7,2 proc. r/r), ich konsumpcja wyhamowała. Przyczyną tego spadku, oprócz zmian w światowej podaży, było także osłabienie się złotego w stosunku do euro i dolara amerykańskiego. Na spadek konsumpcji negatywnie wpływało również spowolnienie gospodarcze. Od 2012 r. obserwowany jest natomiast wzrost konsumpcji wszystkich owoców importowanych. W najszybszym tempie wzrastał wolumen zakupów bananów i owoców południowych poza cytrusami. W przypadku tradycyjnych cytrusów (pomarańcz, cytryn) krajowy rynek może wykazywać relatywnie wysoki poziom nasycenia, a przestrzeń do zwiększania konsumpcji jest mniejsza niż w przypadku innych owoców, np. egzotycznych.

Spadek konsumpcji owoców i warzyw następował mimo wzrostu dochodów konsumentów. Badania GfK „Polska na widelcu” wskazują pozytywny wpływ dochodów na wielkość konsumpcji w gospodarstwach domowych. Czynnik ten zniwelowany był jednak poprzez inne, takie jak zmiany preferencji zakupowych i wzrost spożycia przetworów.

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI