Borówki drugim owocem najczęściej eksportowanym z Polski

Autor: www.sadyogrody.pl 28 czerwca 2018 08:43

Borówki drugim owocem najczęściej eksportowanym z Polski fot. shutterstock

Borówka jest już polska i uprawiana jest w Polsce już od 40 lat. W tym czasie polscy producenci osiągnęli ogromny sukces na świece, bo 80 proc. polskiej borówki jest eksportowane. Jest to drugi, po jabłkach, pod względem wartości eksportu polski owoc. Jako producent tego owocu jesteśmy na 3. miejscu w Europie.

Moda na borówkę przyszła do nas z USA i Kanady. Tymczasem stała się ona już polska, a nasi krajowi producenci odnieśli duży sukces w uprawie tego owocu. Polska z produkcją na poziomie ok. 16 tysięcy ton zajmuje 7. miejsce w światowym rankingu największych producentów borówki amerykańskiej.

- Od początku uprawy polscy plantatorzy stawiali na jakość, nie na ilość. Byli w stanie wyprodukować owoce spełniające najwyższe światowe standardy jakościowe i eksportować je na najbardziej wymagające rynki. Od początku uprawy, czyli nawet od końca lat 80-tych, reprezentowali bardzo wysoki poziom wiedzy i dzielili się nią między sobą. Dzięki temu, w tej chwili mamy tak dobrą pozycję eksportową - mówiła Dominika Kozarzewska z Fundacji Promocji Polskiej Borówki.

- Eksportujemy je do prawie 30 krajów na 4 kontynentach i co ważne prawie 100% tego eksportu są to owoce deserowe, co jest wyjątkowe wśród innych polskich owoców. Ale jako plantatorzy, chcielibyśmy aby Polacy jedli więcej naszych owoców - dodaje.

Spożycie borówki rośnie na całym świecie. Owoce są słodkie, a ich forma sprawia, że stały się łatwą przekąską, ale przede wszystkim są niezwykle odżywcze. Spośród wszystkich owoców zawiera najwięcej przeciwutleniaczy.

- Usuwają one toksyny z organizmu i pomagają zabiegać chorobom nowotworowym, układu krążenia i układ nerwowy. Ponadto redukują cholesterol, obniżają wysokie ciśnienie, usprawniają układ trawienny oraz  korzystanie wpływają na wzrok i młody wygląd skóry - podaje
Emila Szczęsna, ekspert Fundacji Promocji Polskiej Borówki.

Dodatkowo popularyzowane jest spożycie soków i przetworów z borówki choć są one jeszcze mało dostępne na rynku.

Jednak według badań, w Polsce spada spożycie owoców. Plantatorom borówki natomiast zarzuca się, że ich owce są za drogie. Jak odpowiada Dominika Kozarzewska jej zdaniem, owoce borówki nie są drogie tylko warte swojej ceny.

- To jest bardzo trudna i wymagająca produkcja, potrzebująca doświadczenia i dużych nakładów. Prace na plantacjach zaczynają się tuż po zbiorach, to jest 9 miesięcy pracy po to aby potem zbierać owoce przez 3 miesiące. Prace polegają na ręcznym pieleniu i ręcznym cięciu krzewów, gdyż nie jest możliwym zmechanizowanie tych procesów. Bardo dużo jest zabiegów związanych z nawadnianiem. Wszystkie plantacje w Polsce są nawadniane kropelkowo. Bez systemu nawadniającego, nie da się uprawiać borówki. Więc jest to 9 miesięcy ciężkiej pracy by potem zbierać owoce ręcznie w sezonie. Dlatego mają one tak doskonałą jakość, cenioną na rynkach światowych. - zaznacza Kozarzewska.

Borówki dobrej jakości - czyli świeże - są jędrne, suche nie uszkodzone i mają wyraźny, jasnoniebieski woskowy nalot. Sezon na polskie borówki zaczyna się już niebawem bo 1 lipca i trwa nawet do końca września.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.