Boguta: Nie wykorzystaliśmy szansy na poprawę jakości i wzmocnienie swojej siły konkurencyjnej

Autor: Aneta Gwara-Tarczyńska/www.sadyogrody.pl 15 marca 2019 11:04

Boguta: Nie wykorzystaliśmy szansy na poprawę jakości i wzmocnienie swojej siły konkurencyjnej Witold Boguta, prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw / fot. PTWP

Najpierw wiara w to, że embargo szybko minie, a później niewiara, że na Wschodzie może rozwinąć się produkcja sadownicza, sprawiły, że - moim zdaniem - nie wykorzystaliśmy dobrze ostatnich lat na konieczną poprawę jakości i wzmocnienie swojej siły konkurencyjnej na zagranicznych rynkach.

Jak grupy producenckie radzą sobie w tych trudnych tegorocznych warunkach?

Sezon jest trudny dla wszystkich. Grupy prowadząc wewnętrzną politykę dotyczącą produkcji, odmian, jakości, dysponują lepszym produktem niż wielu sadowników niezorganizowanych. To one w dużej mierze zaopatrują sieci, a także realizują eksport, często na nowe, dalekie rynki. Jeśli chodzi o jabłka, to ich głównym produktem jest jabłko deserowe, przemysł jest odpadem, ale też sprzedawanym najczęściej na podstawie umów, po cenach płaconych przez przetwórcę, a nie punkt skupu. Oczywiście problemem są ceny jabłek deserowych, przy większości odmian nie pokrywają one kosztów produkcji.

Czy kryzys jaki dotknął sadownictwo odbija się również na funkcjonowaniu grup i w jaki sposób?

Należy oczekiwać, że prowadzona w tym sezonie, przez większość grup, polityka polegająca na sprzedaży owoców praktycznie tylko od członków poprawi relacje na linii członek-grupa. Dla wielu producentów członkostwo w grupie stanie się szansą na sprzedaż owoców deserowych w ogóle. To dla nas nowe doświadczenie, ale spółdzielcy z krajów Europy Zachodniej często podkreślali, że członkostwo w spółdzielni, to przede wszystkim szansa na sprzedaż.  

Funkcjonujemy już kilka lat w formule embarga, czy można uznać, że branża nie bardzo sobie z nim radzi, czy wręcz przeciwnie?

Embargo było niewątpliwie dużym impulsem prorozwojowym dla ogrodnictwa w Federacji Rosyjskiej, ale też w państwach ościennych, które miały i mają prawo eksportu owoców i warzyw na rynek rosyjski. Zostało to dobrze wykorzystane, z każdym rokiem przybywa tam dużych sadów zakładanych według najnowszych światowych technologii, produkujących owoce deserowe. Ogranicza to nasze możliwości eksportowe na te rynki, ale przede wszystkim już zaczyna stanowić konkurencję dla naszego eksportu na rynkach trzecich, jak również na rynku polskim.

A u nas? Embargo, jak każdy kryzys, też  powinno być impulsem prorozwojowym i zapewne wielu powie, że stało się, przecież zbieramy więcej ton jabłek niż przed 2014 rokiem, przybyło hektarów sadów. Jak podaje Eurostat tylko w latach 2012 – 2017, powierzchnia upraw jabłoni wzrosła o 12,4%, ogólnie sadów o prawie jedenaście procent, a przecież na wzrost zbiorów ma też wpływ zastępowanie starych sadów nowymi nasadzeniami. W efekcie produkujemy więcej jabłek deserowych … z przeznaczeniem do przetwórstwa. Utrzymujące się od lat sprzężenie ceny jabłka deserowego z przemysłowym, co jest logiczne skoro „deser” trafia do przetwórstwa, nie pozwala na szybszą poprawę jakości i wymianę odmian.    

Jednak najpierw wiara w to, że embargo szybko minie, a później niewiara, że na Wschodzie może rozwinąć się produkcja sadownicza, sprawiły, że, moim zdaniem, nie wykorzystaliśmy dobrze ostatnich lat na konieczną poprawę jakości i wzmocnienie swojej siły konkurencyjnej na zagranicznych rynkach. Pozytywnie należy ocenić zaangażowanie zarówno władz, jak i organizacji branżowych oraz samych grup w pozyskiwanie nowych rynków i promocję na nich naszych owoców. 

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.