Ardanowski: Chcielibyśmy rozwijać wzajemnie korzystną współpracę handlową z Chinami

Autor: PAP/MRiRW 06 listopada 2018 13:26

Ardanowski:  Chcielibyśmy rozwijać wzajemnie korzystną współpracę handlową z Chinami Minister Jan Krzysztof Ardanowski/ fot.PTWP

Minister rolnictwa Jan Krzysztof Ardanowski jest członkiem polskiej delegacji rządowej przebywającej w Szanghaju w związku z rozpoczętymi w poniedziałek pierwszymi chińskimi targami importowymi (CIIE), które potrwają do 10 listopada. W dniu dzisiejszym rozpoczęła się oficjalna wizyta ministra rolnictwa i rozwoju wsi Jana Krzysztofa Ardanowskiego w Chińskiej Republice Ludowej.

Szef polskiego resortu rolnictwa spotkał się dziś Szanghaju z ministrem rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich ChRL Hanem Changfu.

- Cieszę się, że rozmawiamy przy okazji Chińskiej Międzynarodowej Wystawy Importowej, bo w tym wydarzeniu bierze udział liczna reprezentacja polskich przedsiębiorców branży rolno-spożywczej - podkreślił minister Ardanowski dodając, że polska delegacja biznesowa składa się z przedstawicieli ponad 80. firm, a na stoisku polskim prezentuje swoje produkty 28 wystawców.

- W naszej dwustronnej wymianie handlowej jest problem z utrzymującym się po polskiej stronie deficytem – zwrócił uwagę minister Jan Krzysztof Ardanowski i podkreślił, że z jednej strony jest on wynikiem przyczyn strukturalnych, ale także z brakiem wzajemności i równego dostępu do rynku.

Chiny pozostają jednym z priorytetowych krajów w promocji sektora rolno-spożywczego z uwagi na stałe zainteresowanie polskich przedsiębiorców tego sektora wymianą handlową z chińskimi partnerami. Świadczą o tym między innymi częste kontakty dwustronne na poziomie rządowym, jak również regularny udział w najważniejszych imprezach targowych - m.in. tradycyjna już obecność polskiego resortu rolnictwa na targach rolno-spożywczych organizowanych na terenie Chin.

- Chcielibyśmy dalej rozwijać wzajemnie korzystną współpracę handlową z Chinami. Liczymy na wsparcie w naszych staraniach o poszerzenie dostępu polskich produktów rolno-spożywczych do rynku chińskiego oraz wspieranie kontaktów polskich i chińskich podmiotów branży rolno-spożywczej - podkreślił polski minister.

Aktualnie na rynku chińskim prowadzone są trzy kampanie promocyjne: „Smaki Europy - jakość i tradycja” (wołowina, wieprzowina, owoce i warzywa), „Europejski drób - w jakości siła” oraz „Makarony Europy”. Te działania oraz udział w targach organizowanych na terenie ChRL pokazują jak dużą wagę przykładamy do rozwoju relacji z Chinami.

Ardanowski ocenił jednak, że Chiny "nie są workiem bez dna", jeśli chodzi o możliwość eksportu. "Czasami widzę naiwność ze strony producentów na świecie i przekonanie, że Chińczycy zawsze będą importowali" - powiedział. Wskazał przy tym przykład polskich jabłek, których eksport jest niewielki, mimo że polskie sady uzyskały stosowne zezwolenia.

Przestrzegł również przed "rywalizacją polsko-polską" na zagranicznych rynkach i wezwał polskich przedsiębiorców do wspólnego budowania marki polskiej żywności. "Producenci w Polsce powinni zrozumieć, że na rynkach zewnętrznych w jedności siła" - powiedział.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.