Algieria - perspektywiczny rynek eksportowy i miejsce lokowania inwestycji

$data.author.description Autor: www.portalspozywczy.pl 03 września 2015 12:56

Zdaniem Omara Saoudiego, eksperta Europejskiej Grupy Doradczej, Algieria to nie tylko atrakcyjny rynek zbytu gotowych produktów rolno-spożywczych, ale też perspektywiczne miejsce dla polskich inwestycji zagranicznych w przetwórstwo - czytamy na www.portalspozywczy.pl.

Nie bez powodu Algieria znalazła się na liście rynków strategicznych dla Polski. - Ten 40-milionowy kraj Afryki Północnej to chłonny rynek na niemal wszystko, a to dlatego, że  lokalna produkcja jest bardzo słabo rozwinięta – ocenia Omar Saoudi. - Poza tym trzeba pamiętać, że Algieria należy do arabskiej strefy wolnego handlu , obejmującej aż 17 krajów. Ogólna liczba konsumentów tej strefy przekracza na chwilę obecną 370 mln, czyli tyle co cała Unia Europejska, i ciągle rośnie, ze względu na demografię - dodaje.

Warto, aby polskie przedsiębiorstwa zastanowiły się nad strategią nie tylko „czystego” eksportu produktów finalnych, ale także nad strategią eksportowo-inwestycyjną. - Umiejscowienie w Algierii  choćby części  procesu produkcyjnego, np. uszlachetnienie półproduktu, porcjowanie i konfekcjonowanie, produkcja na miejscu tylko jednego produktu, podczas gdy inne byłyby eksportowane równolegle, daje spore atuty  i ułatwia w ogóle zadomowienie się na tym rynku i strategiczne umocnienie się w arabskiej strefie wolnego handlu - komentuje ekspert Europejskiej Grupy Doradczej.

- Jest też inna potencjalna korzyść z inwestycji w Algierii. Dotyczy to zwłaszcza tych firm, których produkty zostały wykluczone z rynku rosyjskiego w wyniku embarga. Warto przytoczyć choćby taki przykład z sektora przetwórstwa warzywno-owocowego: w Algierii jest bardzo dobrze rozwinięta produkcja pomidorów, ale brakuje w sposób strukturalny baz przetwórczych. Często pomidory są sprzedawane przez miejscowych rolników po niskich cenach, a bywa, że nie są w całości zbierane  z plantacji, bo nie ma co z nimi zrobić. W Algierii dość łatwo byłoby znaleźć lokalnego współinwestora; potrzeba tylko z polskiej strony gwarancji wniesienia wiedzy technologicznej i przeniesienia odpowiednich linii technologicznych. A ponieważ produkcja z Algierii nie jest ograniczona embargiem, więc może to być skuteczny sposób na powrót polskich marek na rynek rosyjski - dodaje.  

Czytaj więcej na www.portalspozywczy.pl.

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI