Zetor: Mimo przejściowych kłopotów fabryki, sytuacja jest opanowana

$data.author.description Autor: Farmer.pl 01 lipca 2019 13:47

Zetor: Mimo przejściowych kłopotów fabryki, sytuacja jest opanowana Fot. mat. pras

Dobrze rozpoczął się rok sprzedażowy Zetora w Polsce. Mimo przejściowych kłopotów fabryki, sytuacja u czeskiego producenta wydaje się być opanowana i stabilna - informuje farmer.pl.

Na początku maja odwiedziliśmy siedzibę spółki Zetor Polska w Kaliszu, gdzie przeprowadziliśmy rozmowę z prezesem zarządu spółki Arkadiuszem Fułkiem m.in. na temat aktualnej sytuacji w Zetorze, planów sprzedażowych i zmian w ofercie.

Karol Hołownia: W marcu w portalu farmer.pl opublikowaliśmy artykuł pt. "Trudne czasy dla Zetora", gdzie wspomnieliśmy o planach zwolnienia nawet 260 osób z fabrycznej załogi, o czym pisały m.in. czeskie media. Czy rzeczywiście tak się stało?

Arkadiusz Fułek: W Czechach są przepisy, że takie plany trzeba zgłaszać dużo wcześniej. Chodzi tutaj o różne aspekty prawne i podatkowe. Mowiąc w skrócie, musieliśmy zapowiedzieć więcej zwolnień niż było faktycznie. Z 40 proc. zapowiadanych zwolnień zrealizowano ok. 20 proc. i więcej nie będzie. Faktem jest, że fabryka funkcjonuje normalnie, choć w styczniu i lutym br. było rzeczywiście przyhamowanie produkcji. Plan na 2019 r. to produkcja ok. 1800 ciągników plus tzw. komponenty OEM do montażu ciągników w innych krajach. Nasza pozycja rynkowa jest stabilna, co potwierdza bardzo dobry początek tego roku. Według niezależnych raportów AgriTrac w segmencie ciągników o mocy 70-150 KM mamy w Polsce drugie miejsce w sprzedaży.

W jaki sposób udało się przejść z trzeciej na drugą pozycję, zyskując sporą przewagę od kolejnego miejsca?

Naszą sprzedaż rozpatrujemy w segmencie od 40 do 170 KM. Tutaj nasz udział po pierwszym kwartale 2019 r. jest na drugiej, mocnej pozycji. Co jest ważne, porównując sprzedaż z początku roku 2018 i 2019, w poprzednim roku mieliśmy sprzedanych 179 sztuk, a cały rynek w tym czasie to było 1673 szt. teraz mamy już 212 szt. przy ogólnej liczbie 1669, a więc odnotowujemy 18 proc. wzrost sprzedaży. Na udowodnienie tego że nasza sprzedaż jest rzeczywista dodam, że na 77 sztuk ciągników zarejestrowanych w ubiegłym roku my nie mieliśmy żadnego, a w tym roku na 172 rejestracje na dealerów mamy ich tylko 6, podczas gdy u innych jest to nawet dużo ponad 20 proc. sprzedaży. Dodam że te 6 rejestracji to ciągniki pokazowe, czyli tzw. demo.

Zarówno głównej fabryce jak i spółce Zetor Polska bardzo zależy nam na polskim rynku. Dobrze przygotowaliśmy się do sprzedaży m.in. pod względem przepisów homologacyjnych i nie mieliśmy praktycznie rejestracji na dealerów pod koniec ubiegłego roku tak jak spora część naszej konkurencji. Dlatego m.in. wysoko zaczęliśmy pierwszy kwartał tego roku, gdzie wiele innych marek „dołuje”. Rozumiemy, że ciągnik zarejestrowany na dealera nie może być później zakupiony z pomocą różnego rodzaju dotacji. Nie każdy klient też chce kupić zarejestrowany ciągnik, bo po prostu chce nowy. Bazujemy więc na rzeczywistej sprzedaży.

Podsumowując, ten rok rozpoczęliśmy bardzo dobrze podnosząc w pierwszym kwartale nasz udział w całym rynku ciągników o 15,9 proc. i 18,6 proc. w naszym głównym segmencie (70-150 KM). Mamy stabilną sieć sprzedaży liczącą 22 dealerów i ok. 60 punktów sprzedaży, rozwijamy sprzedaż i dostęp części zamiennych. Dużo pod tym względem dał nam centralny magazyn części zamiennych wybudowany niedawno tutaj w Kaliszu.

A jaki jest cel sprzedaży ciągników Zetor w Polsce na rok 2019?

Chcielibyśmy, aby statystyki AgriTrac na koniec roku pokazały ok. 1000 zarejestrowanych maszyn. To jest nasz cel.

Więcej na www.farmer.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

AGROTECHNIKA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.