Solaris i Frutetto - ogrodnicze nowości od SAME (zdjęcia)

Autor: Michał Gwara, www.sadyogrody.pl 17 stycznia 2016 09:30

Marka należąca do koncernu Same Deutz Fahr oferuje ogrodnikom dwa nowe modele: mniejszy i lżejszy Solaris oraz większy, typowo sadowniczy Frutetto. W obydwu wprowadzono pewne modyfikacje.

Solaris to kompaktowy traktor, który znajdzie zastosowanie przy lżejszych pracach w sadownictwie czy uprawie warzyw. Dzięki niedużym rozmiarom sprawdza się także przy prowadzeniu upraw pod osłonami, jak również w firmach komunalnych. Jednym z wyróżników tego ciągnika jest przedni most z przekładniami stożkowymi, który pozwala na szeroki kąt skrętu kół, co w połączeniu z krótkim rozstawem osi czyni ciągnik niezwykle zwrotnym. Aby nieco odświeżyć wizerunek znanego już dobrze ciągnika, SAME zdecydowało się poddać go lekkiemu faceliftingowi. Maszyna zyskała nowy wygląd za sprawą zmienionej pokrywy silnika i nowych, okrągłych reflektorów. Pozostałe podzespoły jak silnik czy skrzynie biegów pozostały bez zmian.

Frutetto Active Drive to pierwszy ciągnik sadowniczy z wielowahaczowym zawieszeniem przedniej osi. Dotychczas takie konstrukcje stosowano tylko w nielicznych dużych ciągnikach rolniczych wysokiej klasy. Powszechniejszym rozwiązaniem jest amortyzowana przednia oś oparta na sztywnym moście – takie rozwiązanie znajdziemy w wielu ciągnikach, jednak zastosowanie wahaczy to zdecydowany krok naprzód.

Największą zaletą takiego systemu jest pionowe ustawienie przednich kół bez względu na ich położenie. Gdy jedno przednie koło wjedzie w głębszy dołek, sztywny most przechyla się, a wraz z nim pochyleniu ulegają koła. Skutkiem tego, przy głębszych nierównościach przednie opony przylegają do podłoża tylko częścią powierzchni bieżnika. Wpływa to niekorzystnie na ugniatanie gleby, przyczepność i uciąg maszyny. Łatwiej też tworzą się koleiny. Koło zamocowane na dwóch wahaczach pozostanie pionowe bez względu na pokonywane nierówności, dzięki czemu bieżnik opony będzie przylegał do podłoża na całej powierzchni. Kolejną zaletą przednich zawieszeń w ciągnikach będzie znacząca poprawa komfortu jazdy po nierównościach.

Tłumienie drgań w układzie Active Drive odbywa się przez siłowniki hydrauliczne które są sterowane elektronicznie. Dzięki regulacji ciśnienia w siłownikach, możliwe stało się uniknięcie efektu „nurkowania” ciągnika podczas hamowania czy zastosowanie dodatkowych zabezpieczeń przed wywróceniem w trakcie skrętu czy pokonywania nierówności.

W SAME Frutetto na uwagę zasługuje również skrzynia przekładniowa. Same Deutz Fahr to obecnie jedyny koncern oferujący ciągniki sadownicze ze skrzynią biegów z trzema półbiegami przełączanymi pod obciążeniem. Takie rozwiązanie w połączeniu z 5-biegową przekładnią główną oraz 2-stopniowym reduktorem (3-ci stopień to biegi pełzające) pozwala na wybór 30 biegów w najczęściej używanym zakresie prędkości. Co prawda najniższy półbieg każdego biegu pozwala na pracę z prędkością identyczną jak najwyższy półbieg biegu niższego, a więc dysponujemy rzeczywistą liczbą 22 różnych przełożeń (bez biegów pełzających), jednak wybór wciąż jest szeroki, a 3 półbiegi pod obciążeniem dają dużą elastyczność w trakcie pracy. Kolejną ciekawą funkcją układu napędowego Frutetto jest Stop&Go. Po uaktywnieniu  przyciskiem na konsoli, aby zatrzymać ciągnik wystarczy wcisnąć pedał hamulca – sprzęgło uruchomi się automatycznie. Po zwolnieniu hamulca sprzęgło samoczynnie dołączy napęd. Warto również zwrócić uwagę na prędkości WOM – Frutetto to jeden z nielicznych ciągników, których WOM może pracować z 3 niezależnymi prędkościami: 540, 540E oraz 1000 obr/min.

Silniki to 3- i 4-cylindrowe jednostki o pojemnościach 3,0 oraz 4,0 l i mocach od 82 do 106 KM. Niestety producent wciąż nie oferuje silników o niższej mocy, które zapewne zainteresowałyby wielu polskich sadowników.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

AGROTECHNIKA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI