Przygotowujemy ciągnik do sezonu

Autor: Michał Gwara; www.sadyogrody.pl 13 lutego 2018 08:02

Przygotowujemy ciągnik do sezonu fot. shutterstock

Zima to okres odpoczynku dla zdecydowanej większości maszyn sadowniczych. Jest to również czas, kiedy możemy przygotować je do intensywnej pracy w nadchodzącym sezonie.

W pełni sezonu maszyna powinna być gotowa do ciężkiej i przede wszystkim niezawodnej pracy. Wtedy nie ma czasu, aby sprzęt stał w warsztacie i często prace konserwacyjne są opóźniane lub wykonywane „na szybko”, bez należytej staranności. Odpowiednie przygotowanie przed sezonem pozwala na spokojne zajęcie się pracami w sadzie, bez zawracania sobie głowy stanem technicznym maszyn.

Podstawą przygotowania ciągnika przed sezonem powinno być dokonanie napraw usterek, które wynikły pod koniec sezonu lub wcześniej, jednak nie było czasu na zajęcie się nimi. Warto też przejrzeć kluczowe podzespoły ciągnika pod kątem poprawnego działania. Powinniśmy sprawdzić działanie instalacji elektrycznej – przede wszystkim oświetlenia. Ponadto przyjrzyjmy się pracy silnika, sprzęgła i skrzyni biegów – czy nie wydają podejrzanych dźwięków, a dźwignie sterujące pracują poprawnie. Koniecznie powinniśmy też sprawdzić pod kątem wycieków silnik, skrzynię przekładniową, zwolnice oraz przednią oś oraz układ paliwowy.

Poza naprawami wykonujemy podstawowe zabiegi konserwacyjne. Pierwszą czynnością będzie uzupełnienie smaru we wszystkich punktach. Zajrzyjmy do instrukcji, która wskaże nam liczbę i umiejscowienie wszystkich miejsc smarowania. Warto to zrobić, aby nie pominąć żadnego podzespołu. Kolejną ważną czynnością będzie spuszczenie osadów z odstojników filtrów paliwa, jeśli w danym ciągniku jest taka możliwość. Następnie sprawdzamy poziomy płynów: olejów w silniku, skrzyni przekładniowej i ew. zwolnicach, oraz w przedniej osi (mechanizm różnicowy i ew. zwolnice). Kontroli wymaga też poziom płynu chłodniczego. Poza płynami sprawdzamy ciśnienie w ogumieniu, a jeśli ciągnik wyposażono w pneumatyczną instalację hamulców przyczepy, spuszczamy skondensowaną wodę ze zbiornika powietrza.

To podstawowy zakres prac, które powinniśmy przed sezonem wykonać w każdym ciągniku. Jeśli według licznika godzin zbliża się czas wymiany płynów, powinniśmy wykonać je zawczasu, aby nie zawracać sobie tym głowy w sezonie. Podstawowym, najczęściej wymienianym płynem będzie olej silnikowy (wraz z filtrem). W zależności od modelu wymieniamy go co 250 – 500 godzin pracy. Warto dobrze wczytać się w książkę obsługi, gdyż nierzadko sprzedawcy zalecają wymianę co 250 h, gdy tymczasem w danym modelu olej silnikowy możemy wymieniać co 500 h. Ważnym jest też aby użyć odpowiedniego oleju, o zalecanej przez producenta silnika lepkości (np. 10W40, 10W30 i inne) oraz klasie jakościowej (np. API CG, ACEA B4, ACEA E3 i inne). Wymagane normy znajdziemy w książce obsługi. Poświęcając jej kilka chwil możemy znacznie zaoszczędzić na kosztach utrzymania sprzętu poprzez dobór tańszego oleju, spełniającego wymagane parametry. Niestety oleje „firmowe”, które kupimy w salonie sprzedaży ciągnika są zwykle kosztowne. Zastosowanie lubrykantu o wymaganych parametrach jest szczególnie ważne przy wydłużonych okresach między przeglądami (co 500 h).

Równolegle z wymianami oleju silnikowego i jego filtra zwykle wymieniamy też filtry paliwowe oraz powietrza. Nieco rzadszej (zwykle co ok 1000 godzin pracy) obsługi wymagają przekładnie ciągnika. Dokonujemy tu wymiany oleju przekładniowego i hydraulicznego (najczęściej tę rolę pełni jeden olej typu UTTO lub STOU) w skrzyni przekładniowej. Równocześnie wymagane jest oczyszczenie lub wymiana filtrów. Ponadto zmieniamy olej hydrauliczny w przedniej osi oraz płyn chłodniczy.

WIĘCEJ NA TEMAT

AGROTECHNIKA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

KALENDARIUM