Nowy ogrodnik spod znaku jelonka

Autor: Michał Gwara; www.sadyogrody.pl 05 stycznia 2016 09:17

Nowy ogrodnik spod znaku jelonka fot. MG

Firma John Deere zaprezentowała w Polsce nową serię specjalistycznych ciągników 5G. Zmiany objęły m.in. kabinę i wygląd zewnętrzny, ale największe zaskoczenie znajdziemy pod pokrywa silnika.

Dotychczas w specjalistycznych modelach firma stosowała silniki o relatywnie dużej pojemności skokowej (4,5l w poprzedniej serii), nawet w wersjach o niedużej mocy. Miały one wśród użytkowników opinię niezbyt oszczędnych jednostek. W najnowszej serii 5G w modelach niższej mocy zastosowano już silnik o pojemności 3,2 l, który generuje – w zależności od wersji - moc 75 lub 85 KM. 4,5-litrowy motor pozostał w najmocniejszych, 100-konnych wersjach ciągnika. Wszystkie jednostki są zasilane w paliwo przez mechaniczne pompy wtryskowe.

Bez zmian pozostały opcje wyboru skrzyni biegów. Znajdziemy tu 3-zakresową, 4-biegową przekładnię z rewersem, z opcjonalnym mechanicznym lub elektrohydraulicznym mini-reduktorem Hi-Lo oraz rewersem elektrohydraulicznym.

Ciągnik dostępny jest w 3 wersjach szerokości (najwęższy GV, wąski GN oraz najszerszy GF) oraz GL o obniżonym profilu. Unowocześniona kabina o 6-słupkowej konstrukcji w wersjach GN oraz GF jest nieco szersza niż w najwęższym GV. Zmienione zostało rozmieszczenie elementów sterujących. Możliwe jest również elektrohydrauliczne sterowanie zaworami hydrauliki zewnętrznej sterowane przyciskami lub joystikiem. Sam układ hydrauliczny może być zasilany przez podwójną lub potrójną pompę – jedna z nich zasila układy sterowania, a pozostałe – TUZ oraz hydraulikę zewnętrzną. Łączny wydatek pomp może przekraczać 122 l/min. Z tyłu ciągnika można wyprowadzić do 9 gniazd hydrauliki zewnętrznej. Opcjonalnie dostępne są również przyłącza umieszczone centralnie – możliwa jest instalacja do 7 przyłączy.

Podnośnik – o sterowaniu mechanicznym lub elektrohydraulicznym – dźwiga do 2590 kg w ciągniku GV oraz 3100 kg w szerszych wersjach. Aby unieść dość dużą masę na ramionach TUZ, konieczna jest odpowiednio wysoka masa samego ciągnika. W nowym 5G wynosi ona od ok 2750 kg (z kabiną) do nawet ponad 3100 kg.

Nośność przedniego TUZ wynosi odpowiednio 1500 kg w wersji GL oraz 1998 kg w GN i GF. W tylnym WOM dostępne są prędkości 540/ 540E lub 540/1000. WOM z przodu ciągnika może pracować z nominalnymi obrotami 1000 obr./min. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

AGROTECHNIKA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

KALENDARIUM