Na czym polega wymiana płynu hamulcowego w starszych Ursusach

$data.author.description Autor: www.farmer.pl 31 stycznia 2016 17:56

Na czym polega wymiana płynu hamulcowego w starszych Ursusach fot. Farmer

Starsze ciągniki, wyposażone w hydrauliczny układ hamulcowy, borykają się często z wieloma awariami tegoż elementu. Dlatego też postanowiliśmy zgłębić i przybliżyć kwestię wymiany płynu hamulcowego w tego typu maszynach.

Określenie serwis układu hamulcowego, wcale nie musi oznaczać ani wielkich nakładów pieniędzy ani wielu godzin obsługi. W dawnych czasach, gdy braki różnych płynów eksploatacyjnych były na porządku dziennym, nikt nie zastanawiał się nad serwisowaniem prewencyjnym maszyny.

Naprawy wykonywało się po fakcie, gdy maszyna już stała w wyniku awarii. Dziś, gdy dostępność olejów, płynów jest duża a ich jakość przyzwoita, warto zastanowić się nad przejściem na zapobieganie, aniżeli wieczne doraźne leczenie.

Każdy płyn eksploatacyjny poza przepracowaniem, ulega starzeniu. Różne płyny starzeją się w odmienny sposób. W oleju silnikowym czy hydraulicznym zaczynają rozpadać się wiązania pomiędzy jego składnikami, które odkładając się na dnie miski tworzą „muł”. Ów muł może także być wynikiem gromadzenia się zanieczyszczeń (metalicznych, z gumy, z nagarów). W przypadku płynu hamulcowego, starzenie się jest związane z jego higroskopijnymi właściwościami, czyli gromadzeniem wody.

Substancja higroskopijna, to taka która łatwo wchłania wodę, nie tylko w fazie ciekłej ale przede wszystkim pod postacią pary wodnej z powietrza. Swoją higroskopijność płyn hamulcowy zawdzięcza glikolowi przeważnie etylenowemu, który znajdziemy również w płynie do chłodnic (40-62 proc. zawartości). I tu należy wspomnieć, że glikol, jest substancją trującą nie tylko dla ludzi ale dla wszystkich organizmów żywych.

Poza glikolem w płynach hamulcowych znajduje się szereg składników obniżających podatność na zmiany ściśliwości wywołane różnymi temperaturami otoczenia, estry boranowe i wiele innych składników będących tajemnicą producenta. Tajemnicą jednak nie jest, iż prawie każdy płyn hamulcowy (poza DOT5 bazującym na związkach krzemu), niszczy lakier i to ten na bazie akrylu jak i lakiery wodne. Warto mieć to na uwadze, zwłaszcza gdy właśnie wyremontowaliśmy nasz ciągnik i nie chcemy zepsuć swojej pracy. 

Więcej czytaj na www.farmer.pl.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

AGROTECHNIKA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.