Na czym polega wymiana płynu hamulcowego w starszych Ursusach

$data.author.description Autor: www.farmer.pl 31 stycznia 2016 17:56

Na czym polega wymiana płynu hamulcowego w starszych Ursusach fot. Farmer

Starsze ciągniki, wyposażone w hydrauliczny układ hamulcowy, borykają się często z wieloma awariami tegoż elementu. Dlatego też postanowiliśmy zgłębić i przybliżyć kwestię wymiany płynu hamulcowego w tego typu maszynach.

Określenie serwis układu hamulcowego, wcale nie musi oznaczać ani wielkich nakładów pieniędzy ani wielu godzin obsługi. W dawnych czasach, gdy braki różnych płynów eksploatacyjnych były na porządku dziennym, nikt nie zastanawiał się nad serwisowaniem prewencyjnym maszyny.

Naprawy wykonywało się po fakcie, gdy maszyna już stała w wyniku awarii. Dziś, gdy dostępność olejów, płynów jest duża a ich jakość przyzwoita, warto zastanowić się nad przejściem na zapobieganie, aniżeli wieczne doraźne leczenie.

Każdy płyn eksploatacyjny poza przepracowaniem, ulega starzeniu. Różne płyny starzeją się w odmienny sposób. W oleju silnikowym czy hydraulicznym zaczynają rozpadać się wiązania pomiędzy jego składnikami, które odkładając się na dnie miski tworzą „muł”. Ów muł może także być wynikiem gromadzenia się zanieczyszczeń (metalicznych, z gumy, z nagarów). W przypadku płynu hamulcowego, starzenie się jest związane z jego higroskopijnymi właściwościami, czyli gromadzeniem wody.

Substancja higroskopijna, to taka która łatwo wchłania wodę, nie tylko w fazie ciekłej ale przede wszystkim pod postacią pary wodnej z powietrza. Swoją higroskopijność płyn hamulcowy zawdzięcza glikolowi przeważnie etylenowemu, który znajdziemy również w płynie do chłodnic (40-62 proc. zawartości). I tu należy wspomnieć, że glikol, jest substancją trującą nie tylko dla ludzi ale dla wszystkich organizmów żywych.

Poza glikolem w płynach hamulcowych znajduje się szereg składników obniżających podatność na zmiany ściśliwości wywołane różnymi temperaturami otoczenia, estry boranowe i wiele innych składników będących tajemnicą producenta. Tajemnicą jednak nie jest, iż prawie każdy płyn hamulcowy (poza DOT5 bazującym na związkach krzemu), niszczy lakier i to ten na bazie akrylu jak i lakiery wodne. Warto mieć to na uwadze, zwłaszcza gdy właśnie wyremontowaliśmy nasz ciągnik i nie chcemy zepsuć swojej pracy. 

Więcej czytaj na www.farmer.pl.

 

WIĘCEJ NA TEMAT

AGROTECHNIKA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI