Jakich odmian jabłek oczekują zagraniczni konsumenci?

Autor: www.sadyogrody.pl 02 marca 2017 11:09

Jakich odmian jabłek oczekują zagraniczni konsumenci? fot. shutterstock.com

Podejmując decyzje o uprawie danej odmiany trzeba uwzględnić oczekiwania zagranicznych konsumentów. Patrząc na rynek niemiecki można zaobserwować jakie jabłka są obecnie najchętniej kupowane na rynkach zagranicznych. O perspektywicznych odmianach do obrotu międzynarodowego mówił dr Helwig Schwartau, AMI Hamburg, podczas XIII Międzynarodowych Targów Agrotechniki Sadowniczej FruitPRO w Warszawie.

Jak zaznaczył dr Helwig Schwartau, nie tylko polscy sadownicy mają problemy ze zbytem owoców oraz tzw. walką z niskimi cenami rynkowymi. W ocenie prelegenta, przyszłość należy do jabłek wysokiej jakości, które odróżniają się od produkcji masowej. Współczesny konsument oczekuje przede wszystkim coraz lepszej jakości produktu. W Niemczech młodzi ludzie preferują jabłka odmian Kanzi i Pink Lady, natomiast starsi (+65) kupują jabłka odmiany Elstar (48 proc.). Wzrostowe tendencje ma również rynek jabłka ekologicznego. Natomiast – jak zaznaczył dr Schwartau – kurczy się produkcja standardowych odmian jabłoni.

Odmiany klubowe są sposobem na zdobywanie udziałów w rynku oraz sposobem na sprostanie konkurencji. Obecnie ustanowionych jest 65 odmian klubowych. Prelegent jako najważniejsze klubowe marki wymienił – Pink Lady, Jazz, Kanzi, Red Prince, Envy, Ambrosia, Ariane, Kiku, Junami, Honeycrunch, Cameo, Sveetango, Yello. Produkcja tych odmian skupiona jest głównie w krajach Europy Południowej. Na Zachodzie uprawy odmian klubowych są redukowane i przenoszone do Europy Centralnej i Wschodniej, z uwagi na niższe koszty produkcji. Trendy w rozwoju nie tylko odmian klubowych jabłoni, ale również gruszy widoczne są w Holandii.

Dlaczego w Polsce nie ma odmian klubowych? Zdaniem dr Schwartau powodem jest brak zaufania dla polskich firm handlowych, ale również kraje Europy Zachodniej 'w ten sposób' chcą mieć przewagę nad Wschodem.

Na jakie odmiany jabłek warto obecnie stawiać w produkcji? Helwig Schwartau zaznaczył, że na rynku europejskim obecnie mniejsze znaczenie ma odmiana Golden. W latach 2008-2016 produkcja jabłek tej odmiany spadła o 200 tys. ton. Na znaczeniu traci również grupa Jonagoldów, z wyjątkiem odmiany Red Jonaprince. W ocenie dr Schwartau, odmiana Idared mocno obciąża rynek i w stosunku do wymogów współczesnego konsumenta nie powinna mieć przyszłości. Natomiast w wielu krajach widoczny jest wzrost produkcja jabłek odmian Gala. W Południowych Niemczech co 4 nowo nasadzone drzewko należy do tej grupy.

W regionie Południowego Tyrolu nowe nasadzenia Goldena stanowią jedynie 9 proc., zaś jabłko typowo eksportowe – Gala powyżej 40 proc. Wraz z otwarciem nowych rynków (Bliski Wschód, Północna Afryka) ponownie zaczęto uprawiać odmiany Red Delicious. Podobne tendencje widoczne są również w Polsce. Odmianą chętnie sadzoną w Południowym Tyrolu jest Pink Lady (w 2016 roku ok. 14 proc. nowych nasadzeń).

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

AGROTECHNIKA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI