Gąsienicowy przegubowiec dla ogrodnictwa (zdjęcia)

Autor: Michał Gwara, www.sadyogrody.pl 17 listopada 2015 16:24

Firma Antonio Carraro, producent specjalistycznych ciągników dla ogrodnictwa, zaprezentowała w Polsce swój flagowy gąsienicowy model ciągnika MACH 4.

Antonio Carraro MACH 4 to konstrukcja z przegubowym systemem skrętu, znanym z innych modeli tego producenta. Przednią część ciągnika (przed przegubem) stanowi silnik z przednią osią, a w tylnej zainstalowano skrzynię przekładniową z TUZ-em i tylną osią oraz fotel kierowcy z kokpitem (opcjonalnie z kabiną). Główną zaletą przegubowej ramy jest duża zwrotność ciągnika mimo bardzo wąskiego rozstawu kół (w tym przypadku gąsienic), co decyduje o małej szerokości całej maszyny (1,30 m w opisywanym modelu). Ponadto przegub umiejscowiony w połowie długości rozstawu osi pozwala na osiągnięcie lepszych właściwości trakcyjnych podczas skrętu, a więc na lepszy uciąg ciągnika.

Kolejnym ciekawym elementem ciągnika jest obracany fotel operatora wraz z kokpitem – jest to również charakterystyczna cecha wielu innych modeli Antonio Carraro. Czynność obrócenia kokpitu jest dość łatwa i można ją wykonać w ciągu 1 - 2 min. Dzięki temu operator ma możliwość sterowania maszyną będąc odwróconym w stronę tyłu ciągnika. Zapewnia to znakomitą widoczność maszyn zagregowanych na tylnym TUZ oraz obszaru ich pracy. Zalety tego rozwiązania można docenić w trakcie takich prac jak rozdrabnianie gałęzi, praca z podnośnikiem widłowym czy kosiarką do trawy.

Jednak najciekawszym elementem, wyróżniającym MACH 4 spośród innych ciągników jest gąsienicowy układ napędowy. Zamiast kół na osiach ciągnika zamontowano cztery nieduże gumowe gąsienice. Każda z nich mierzy 35 cm szerokości i przylega do podłoża na długości ok 1 m, a więc powierzchnia styku z podłożem wynosi ok 35 cm kw. dla każdej z gąsienic – to zdecydowanie więcej niż w przypadku zastosowania opon.

Gąsienicowy układ napędowy w porównaniu do kół charakteryzuje się mniejszym poślizgiem, a więc większą stabilnością i uciągiem, a także niższym naciskiem na glebę. Ograniczone jest również grzęźnięcie pojazdu w trudniejszym terenie. Gumowa budowa gąsienic pozwala na poruszanie się po utwardzonych drogach i placach (choć takie nawierzchnie powodują szybsze zużycie), a także ogranicza możliwość uszkodzenia układu, gdyby między gąsienice a koła nośne dostał się kamień. Napęd odbywa się przez zębate stalowe koło napędowe. Dzięki zastosowaniu zębów na kole i po wewnętrznej stronie gąsienicy wyeliminowano problem poślizgu koła napędowego. Wadą zastosowanego układu gąsienicowego jest brak amortyzacji nierówności podłoża, po którym ciągnik się porusza. Warto więc wybrać oferowany opcjonalnie pneumatyczny fotel operatora. Minusem jest również wysoki koszt gąsienicowych układów jezdnych, co mocno podnosi cenę ciągnika.

Ogrodnicze ciągniki z gąsienicowym podwoziem są powszechnie stosowane przede wszystkim w górzystych rejonach, gdzie uprawy prowadzi się na stromych stokach. W takich warunkach ogromne znaczenie ma stabilność pojazdu oraz dobre właściwości trakcyjne. Zalety gąsienic ujawnią się również na polach podmokłych czy na słabo przepuszczalnych glebach w deszczowe lata, gdzie większa powierzchnia styku z podłożem ograniczy powstawanie kolein. Może to być również interesująca propozycja dla przedsiębiorców komunalnych wymagających maszyn do pracy w trudnych warunkach.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

AGROTECHNIKA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI